Wścieklizna a pogryzienie przez psa

Do lecznicy wpada zdenerwowany właściciel z czworonogiem, który przed chwilą pogryzł się z innym psem na spacerze, a co gorsza właściciel również został pogryziony podczas rozdzielania czworonogów. Właściciel w nerwach zapomniał książeczki zdrowia, nie pamięta kiedy było ostatnie szczepienie przeciwko wściekliźnie. Nie zna ani psa, który go pogryzł, ani właściciela, nie ma o nim żadnych danych. Tak często wygląda sytuacja w lecznicach po pogryzieniu przez psa. Co robić, gdy zostaniemy pogryzieni przez psa?

Pogryzienie przez psa

Niezależnie od tego jak poważne jest pogryzienie i jak głębokie są rany, zawsze wymaga to interwencji lekarskiej, nawet jeżeli wygląda to niegroźnie.

Jeżeli jest to możliwe należy poprosić właściciela psa o zaświadczenie o szczepieniu przeciwko wściekliźnie (wpis do książeczki zdrowia/paszportu lub w formie wydruku). Potrzebne są nam również dane właściciela.

Jeżeli właściciel odmawia udzielenia informacji, należy niezwłocznie wezwać policję, która wyjaśni okoliczności zdarzenia i ustali dane właściciela psa.

Ugryzienie przez psa – co zrobić z raną?

1. Nie wyciskaj, nie ugniataj, nie tamuj krwawienia
  2. Dokładnie przemyj ranę wodą, a nastepnie woda z mydłem
  3. Zdezynfekuj ranę za pomocą wody utlenionej lub preparatu na bazie spirytusu
  4. Zabezpiecz ranę jałowym opatrunkiem
  5. Udaj się do lekarza (POZ lub SOR)

Pogryzienie przez psa – procedura

• Najważniejsza informacja – nawet jeżeli pies był regularnie szczepiony i szczepienie jest aktualne ale doszło do przerwania ciągłości naskórka – podlega 15-dniowej obserwacji
  • Lekarz, u którego będziecie na wizycie ma obowiązek zgłoszenia pogryzienia do Sanepidu
  • Sanepid informuje o zajściu Powiatowego Lekarza Weterynarii
  • Powiatowy Lekarz Weterynarii wyznacza lekarza weterynarii, który poprowadzi obserwację psa
  • Należy zgłosić się z psem do wyznaczonego lekarza weterynarii, który poprowadzi 15-dniową obserwację
  • Na pierwsza wizytę najlepiej wzgłosic się jak najszybciej po zdarzeniu, kolejne wizyty wyznacza lekarz weterynarii
  • Obserwacja polega na wizytach w lecznicy w wyznaczonych datach, jeżeli pies był regularnie szczepiony, nie wykazuje objawów choroby i ryzyko wścieklizny jest małe
  • Obserwacja stacjonalna przez 15dni w lecznicy odbywa się, gdy istnieje poważne zagrożenie, że zwierzę może chorować na wściekliznę
  • Obserwacja jest dla właściciela bezpłatna
  • Jeżeli zwierzę nie posiadało aktualnego szczepienia przeciwko wściekliźnie na ostatniej wizycie obserwacyjnej zostaje zaszczepione

Pogryzienie przez dzikie zwierzę

Każde ugryzienie przez dzikie zwierzę należy zgłosić Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii.

Z raną po pogryzieniu postępujemy tak samo, jak opisałam powyżej.

W przypadku podejrzenia wścieklizny lub znalezienia martwego dzikiego zwierzęcia (np. nietoperza, lisa) również trzeba to zgłosić Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii. Należy unikać kontaktu z takim zwierzęciem i absolutnie nie dotykać zwłok.